Pont le Prêtre

Izier afstand 8,2, moeilijkheidsgraad ‘makkelijk/gemiddeld’, naam van de wandeling ‘Pont le Prêtre. Izier is een dorp in de Belgische provincie Luxemburg en een deelgemeente van Durbuy. Izier ligt bijna tien kilometer ten oosten van het stadscentrum van Durbuy. In de deelgemeente ligt ook het gehucht Ozo.

Start van de wandeling is bij de kerk van Izier met genoeg parkeerplek.

De wandeling ‘’Pont le Prêtre’, is matig gemarkeerd en wordt aangegeven met een blauw kruis (zie foto 1).

Het is mij gelukt om een paar keer fout te lopen. Als je onderstaande tips volgt zal dit waarschijnlijk niet voor jou gelden. Ook raadzaam om de wandelkaart mee te nemen of als foto op je telefoon te hebben.

Ondanks de matige markering gaat het hier wel om een erg mooie wandeling, m.a.w. een AANRADER!

Goede paden, mooi bosgebied, maar vooral ook fantastische uitzichten in een zeer mooie omgeving.

Ik kan geen betere omschrijving bedenken dat de tekst op het wandelbord: ‘laat u meeslepen door deze wandeling doorheen de eeuwen, via de middeleeuwse toren van Izier, naar het gehucht van Pont le Pêtre, een groen paradijs in een vergeten vallei.

Tip 1:

Kort na de start kom je aan bij een (deels afgebrande) clubhuis van een voetbalclub (incl. velden).

In eerste instantie heb ik hier mijn weg vervolgd, echter je moet vlak voor het clubhuis linksaf het open veld in waarna je de juiste weg aantreft (rechtsaf).

De markering zit links op het clubhuis en is slecht leesbaar.

Tip 2:

Na verloop van tijd kom je langs en op het vakantiedomein Le Boulac, uit het einde van de weg kom je op een t-splitsing met rechts van je de receptie van het park, tegenover je een parkeerplaats met rechts afvalbakken. Loop naar de afvalbakken, je treft hier een smal pad het bos in met de juiste markering.

Tip 3:

Als je na het vakantiedomein twijfelt, houdt het hekwerk links van je.

Tip 4:

Redelijk op het einde van de tocht (nog in groene omgeving/bos) heb je een splitsing rechts en links, vlak naast elkaar. Rechts ga je omhoog, links blijf je gelijk. Hier moet je links aanhouden.

Tip 5:

Let op scherpe afdaling, geen harde ondergrond, kan glad zijn met slecht weer.

Tip 6:

Kijk vooral ook eens achterom naar de velen mooie uitzichten!